In de kernorganisatie zijn structureel zeven vte werkzaam in dienst van de gemeente Aalsmeer voor de bestuursorganen gemeenteraad en het college van burgemeester en  wethouders:

  1. secretaristeam (ST): de gemeentesecretaris met twee plaatsvervangend-secretarissen en één concerncontroller (4,0 vte).
  2. griffie: de griffier, raadsadviseur en coördinator bestuurlijke besluitvorming en griffiemedewerker (3,0 vte)

Vanuit de organisatie AA vindt ondersteuning aan de kernorganisatie plaats in de vorm van het bestuurssecretariaat voor het college, de bestuurlijke coördinatie voor college en gemeenteraad en de facilitaire ondersteuning via de bodes.

Ontwikkelingen 2017
In 2017 is veel geïnvesteerd in de samenwerking tussen de directie AA-organisatie en het secretaristeam Aalsmeer. In opdracht van beide colleges hebben de concerncontrollers Aalsmeer en Amstelveen in 2017 een gezamenlijk 213A-onderzoek uitgevoerd naar de wijze waarop de financiële beheersbaarheid van projecten kan worden verbeterd. Daarnaast is in 2017 door de concerncontroller Aalsmeer een 213A-onderzoek uitgevoerd naar de kostendekkendheid van buitensportaccommodaties. Deze wordt in maart / april 2018 afgerond. Tot slot is ook geïnvesteerd in het inzichtelijk maken van de nog te realiseren punten uit het collegeprogramma en erop sturen dat deze ook daadwerkelijk werden gerealiseerd.