Financieel overzicht
bedrag x € 1.000 | Rekening | Begroting 2017 | Rekening 2017 | Saldo | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Wat heeft het gekost? | 2016 | Primitief | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | 2017 | |
Taakvelden | ||||||||||
Totaal saldo | 13.925 | 14.441 | 18.924 | 4.556 | 14.368 | 19.730 | 4.684 | 15.046 | 679 | |
Reservemutatie | 20 | 65 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Resultaat | 13.945 | 14.506 | 18.924 | 4.556 | 14.368 | 19.730 | 4.684 | 15.046 | 679 |
Belangrijkste begrotingsafwijkingen
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie (voordeel € 82.000)
Burgerparticipatie (voordeel € 27.000)
Er wordt uitgekeken naar een instrument waarmee bewonersparticipatie interactief/digitaal/online kan plaatsvinden. Wij volgen momenteel een aantal nieuwe projecten bij andere gemeenten, wanneer dit succesvol is, zullen wij dit implementeren in 2018.
In 2017 hebben de verschillende wijk overleggen en andere initiatiefnemers minder beroep gedaan op de beschikbare middelen voor ondersteuning van hun activiteiten op het vlak van bewonersparticipatie dan gepland.
WMO Algemene voorzieningen (voordeel € 34.000)
Voor Zorg op afstand ( voordeel € 10.000) is het project dat in 2017 zou starten, gericht op thuiswonenden met dementie, wegens verschillende factoren (zoals personele wisselingen bij de deelnemende partijen) uitgesteld. Het project start in de eerste helft van 2018.
Innovatie communicatie en participatie (voordeel 15.000): voor het jaar 2017 zijn er geen specifieke innovaties gestart binnen gemeente Aalsmeer.
Daarnaast zijn er diverse kleine afwijkingen (voordeel € 9.000).
Diverse begrotingsafwijkingen kleiner dan € 40.000 (voordeel € 21.000)
Deze worden niet afzonderlijk toegelicht.
6.2 Wijkteams (voordeel € 49.000)
Er is een voordeel op de lasten van € 49.000 ontstaan op het taakveld Wijkteams, dit wordt veroorzaakt doordat de kosten voor de regionale verwijsindex (MULTIsignaal) lager zijn uitgevallen. Dit omdat er vanaf 1 april 2017 gewerkt wordt met een nieuw en voordeligere applicatie. Daarnaast blijken de lokale kosten voor communicatie-, voorlichting- en trainingen van (lokale) partijen voor 2017 nog niet nodig te zijn. Na besluit van de Stuurgroep Jongeren Op Gezond Gewicht bleken de gereserveerde middelen voor evaluatie/ monitoring niet meer nodig te zijn. Tevens zijn de interventies en de communicatiemiddelen rondom het thema (v)echtscheidingen uitgevoerd conform afspraak, maar bleken de kosten voordeliger uit te pakken. Een begrote interventie bleek kosteloos uitgevoerd te kunnen worden.
6.3 Inkomensregelingen (nadeel € 292.000)
Minimabeleid (nadeel € 15.000)
Bij het minimabeleid is sprake van extra uitgaven van € 114.000 en tegelijkertijd is er sprake van meer inkomsten van € 99.000 (opleggingen, vorderingen). Dit wordt veroorzaakt doordat statushouders een woning hebben toegewezen gekregen en daarbij onder andere een lening krijgen voor de inrichtingskosten. Deze leningen worden tegelijkertijd als uitgaven en als inkomsten (vordering) geboekt.
Dubieuze debiteuren sociale dienst (nadeel € 61.000)
De voorziening dubieuze debiteuren is geactualiseerd. Voor een bedrag van € 39.000 is geconstateerd dat de vordering oninbaar is. Daarnaast is voor enkele dubieuze debiteuren een voorziening aangemaakt van € 22.000.
Bijstandsgerechtigden (nadeel € 191.000)
Bij de Najaarsrapportage is op basis van het 1e halfjaar geconcludeerd dat het bestand bijstandsgerechtigden stabiliseerde. Aangezien de begroting was gebaseerd op een gematigde toename van het bestand is een gedeelte van het begrote bedrag toen vrijgevallen. Deze vrijval betrof een bedrag van € 190.000. Het nu ontstane tekort wordt veroorzaakt doordat het bestand in de tweede helft van het jaar toch conform de oorspronkelijke verwachting is gestegen. Dit betreft een bedrag van € 164.000.
Daarnaast wordt het budget voor kwijtschelding afvalstoffenheffing overschreden met € 14.000 en is er een terugbetaling van € 13.000 opgenomen in het kader van de declaratieregeling Bbz. Dit betreft een terugbetaling aan het Rijk in het kader van de afrekensystematiek van de Bbz.
Diverse begrotingsafwijkingen kleiner dan € 40.000 (nadeel € 25.000)
Deze worden niet afzonderlijk toegelicht.
6.6 Maatwerkvoorziening Wet Maatschappelijke Ondersteuning (nadeel € 59.000)
Het tekort op de maatwerkvoorzieningen wordt veroorzaakt door een overschrijding op de uitgaven voor vervoersvoorzieningen en rolstoelen. Gebleken is dat het aantal toekenningen voor vervoersvoorzieningen en rolstoelen is gestegen vergeleken met 2016. Begin 2017 was sprake van een aantal van rond de 420 gehuurde voorzieningen en eind 2017 is dit aantal gestegen naar 450.
6.7 Maatwerkdienstverlening 18+ (voordeel € 7.000)
Hulp bij het huishouden (€ 100.000 voordeel)
Gebleken is dat het aantal lopende indicaties in 2017 is afgenomen met een aantal van 23. Van 495 lopende indicaties is dit afgenomen naar 472. Een verklaring hiervoor is dat per 1 april 2017 voor klanten met een modulair pakket thuis de hulp bij het huishouden is overgegaan van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) naar de Wet langdurige zorg (Wlz). De hulp bij het huishouden voor deze inwoners loopt niet meer via de gemeente maar via het zorgkantoor. Het Rijk heeft het budget voor hulp bij het huishouden hierop aangepast. Aangezien de begroting voor hulp bij het huishouden gebaseerd is op de daadwerkelijke uitgaven van voorgaande jaren heeft deze aanpassing Rijksbudget niet geleid tot een begrotingswijziging.
WMO Begeleiding (€ 173.000 nadeel)
Bij begeleiding is sprake van een tekort van € 173.000. Dit tekort wordt veroorzaakt door enkele ontwikkelingen. Dit betreft ten eerste het inzetten van een nieuw product Beschermd Wonen ten behoeve van de doelgroep licht verstandelijk beperkten (LVB). Daarnaast is er sprake van een verschuiving van lichtere vormen van begeleiding naar zwaardere vormen.
Persoonsgebonden budget (nadeel € 11.000)
In 2017 is € 251.000 aan de Sociale Verzekeringsbank (SVB) verstrekt voor uitvoering van het persoonsgebonden budget. Op 10 april 2018 is van dit bedrag € 181.000 daadwerkelijk besteed. Dit betekent dat Aalsmeer een vordering op de SVB heeft van € 70.000.
Op het taakveld ontstaat een nadeel van € 11.000 ten opzichte van de begrote lasten voor PGB (€ 170.000).
Inkomsten Maatwerkdienstverlening 18+ (€ 56.000 voordeel)
Het voordeel op de inkomsten van € 56.000 betreft PGB afwikkeling 2015 voor een bedrag van € 37.000. De overige inkomsten zijn extra CAK bijdragen.
Diverse begrotingsafwijkingen kleiner dan € 40.000 (voordeel € 25.000)
6.72 Maatwerkdienstverlening 18- (nadeel € 476.000)
Zorg in natura (€ 580.000 nadeel)
Er is in 2017 sprake van een overschrijding van € 0,6 miljoen op het budget jeugdhulp. Voor een deel (€ 200.000) wordt dit veroorzaakt doordat zorgaanbieders nog facturen hebben ingediend over de jaren 2015 en 2016. Volgens de wet mogen aanbieders tot 5 jaar na datum factureren. Daarnaast is er in 2017 duurdere zorg ingezet dan voorheen. Het aantal cliënten blijft ongeveer gelijk, maar de zorgzwaarte neemt toe zodat de gemiddelde kosten per cliënt zijn toegenomen. Er zijn enkele cliënten die vanwege hun problematiek uitzonderlijk dure zorg ontvangen wat een fors beslag legt op het budget.
Persoonsgebonden budget (voordeel € 83.000)
In 2017 is € 358.000 aan de Sociale Verzekeringsbank (SVB) verstrekt voor uitvoering van het persoonsgebonden budget. Op 10 april 2018 is van dit bedrag € 267.000 daadwerkelijk besteed. Dit betekent dat Aalsmeer een vordering op de SVB heeft van € 91.000.
Op het taakveld ontstaat een voordeel van € 83.000 ten opzichte van de begrote lasten voor PGB (€ 350.000).
Diverse begrotingsafwijkingen kleiner dan € 40.000 (voordeel € 21.000)