Financieel overzicht

bedrag x € 1.000RekeningBegroting 2017Rekening 2017Saldo
Wat heeft het gekost?2016PrimitiefLastenBatenSaldoLastenBatenSaldo2017
Taakvelden
Reservemutatie-1.0229027.2001.9285.2727.0411.8515.189-83
Resultaat33796633.00026.9036.09726.38821.8584.530-1.568

Belangrijkste begrotingsafwijkingen

Beheer overige gebouwen en gronden (voordeel € 96.000)
Voorziening beheer gebouwen (nadeel € 129.000)
Aan de hand van de actualisatie van de voorziening beheer gebouwen is gebleken dat een extra dotatie van € 140.000 benodigd is om de voorziening op peil te houden en de verwachte werkzaamheden volgens een actueel prijspeil te kunnen uitvoeren. Tevens kan er  € 11.000 uit de voorziening vrijvallen als gevolg van voordelige afronding van onderhoudswerkzaamheden

Voormalig VVA terrein en tijdelijke huisvesting Stichting Buurthuis Hornmeer (voordeel € 40.000)
Op 20 april 2017 is er door de raad een krediet beschikbaar gesteld van € 143.000 voor het opschonen en prepareren van het voormalig VVA terrein. Ook is er in de najaarsrapportage 2016 een budget beschikbaar gesteld van € 45.000 voor de tijdelijke huisvesting van Stichting Buurthuis Hornmeer. In 2017 is voor deze projecten € 148.000 kosten gemaakt. Door voordelen die ontstaan zijn tijdens de uitvoering is er met een voordelig resultaat van € 40.000 afgesloten.

Aanloopkosten Oude Veiling (nadeel € 54.000)
Bij de najaarsrapportage 2017 bent u geïnformeerd over een vrijval van de bestemmingsreserve reorganisatie van de ESA. Conform de beschikking op basis waarvan deze reserve gevormd was moest het saldo ad € 115.000 terugvloeien naar de gemeente. De subsidiebeschikking liet geen koppeling met de aanloopkosten Oude Veiling voor de jaren 2016/2017 toe. De gemeenteraad is op 20 oktober 2015 geïnformeerd dat de ESA de eenmalige aanloopkosten en de exploitatielasten voor de Oude Veiling voorschiet en achteraf in rekening stelt bij de gemeente. In de najaarsrapportage 2017 is naast de vrijval van bovengenoemde bestemmingsreserve voor de kosten tot en met 2016 een voorziening getroffen van € 76.000. Inmiddels is er ook overeenstemming over de in rekening te stellen kosten voor 2017 ten bedrage van € 54.000. De te betalen kosten over 2015 tot en met 2017 bedragen in het totaal € 130.000. De getroffen voorziening van € 76.000 kan vrijvallen.

Sloop Bilderdammerweg 119 (voordeel € 146.000)
In de lentenota 2017 is voor de sloopwerkzaamheden van de kas en een schuur op Bilderdammerweg en Hoofdweg 146 in verband met asbestproblematiek een budget beschikbaar gesteld van € 153.000. Er is in 2017 € 7.000 aan kosten gemaakt. Aangezien de werkzaamheden doorlopen in 2018 wordt voorgesteld het resterende budget van € 146.000 veilig te stellen.

Asbestsanering van Cleeffkade 7a (voordeel € 68.000)
in de lentenota 2017 is voor de asbestsanering van het buitenterrein aan de van Cleeffkade 7a een budget beschikbaar gesteld van € 170.000. Er is in 2017 € 102.000 aan kosten gemaakt. Door voordelen die ontstaan zijn tijdens de uitvoering is het is de verwachting dat dit project met een voordelig resultaat van € 25.000 afgesloten zal worden. Aangezien de werkzaamheden doorlopen in 2018 wordt voorgesteld een resterend budget van € 43.000 veilig te stellen.

Beheer gronden (voordeel € 30.000)
Op het beheer van de gronden is een voordeel ontstaan van € 30.000.

Overige begrotingsafwijkingen lt € 40.000  (nadeel € 5.000)
Deze worden niet afzonderlijk toegelicht.

3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur (voordeel € 209.000)
Omdat het resultaat van bouwgrondexploitaties elk jaar op de balans wordt opgenomen, is het saldo van baten en lasten in evenwicht. Uitzonderingen hierop zijn winstnemingen en een vrijval of een toevoeging aan een gerelateerde voorziening.

Mutaties voor bouwgrondexploitaties met invloed op het resultaat (voordeel € 209.000)
Project Bedrijventerrein Green Park Aalsmeer omvat de ontwikkeling van een nieuw bedrijventerrein langs de provinciale weg N201. Voor deze gebiedsontwikkeling is een samenwerkingsverband afgesproken met de gemeente Uithoorn, waarbij beide partijen voor 50% risico dragen. Voor de uitvoering van de realisatie van het bedrijventerrein is GPAG BV opgericht, waarvan beide gemeenten de aandeelhouders zijn.

Tot en met 2016 is de hoogte van de Voorziening Garantstelling Green Park Aalsmeer Gebiedsontwikkeling BV gebaseerd op de risico analyse die onderdeel uitmaakt van de jaarlijkse actualisering van de grondexploitatie van GPAG BV. Deze risico analyse wordt opgesteld op basis van de  quotMonte Carloquot methode. Het beleid is om de hoogte van de Voorziening te baseren op het resultaat van de grondexploitatie van GPAG BV behorende bij 85% zekerheid. Eind 2014 is de eerdere onttrekking aan het project voor de bijdrage aan de N201 teruggestort. Hierdoor verbeterde het resultaat van de grondexploitatie aanzienlijk en werd licht positief. Ook de concept grondexploitatie van 2018 laat een positief resultaat zien. Hoewel de eindwaarde van de opgestelde grondexploitatie vanaf eind 2014 positief is, waren de uitkomsten van de risico analyse tot en met de grondexploitatie van 2017 negatief. Bij de grondexploitatie 2018 is nu ook het resultaat van de risico analyse behorende bij 85 % zekerheid positief. Op basis van de consistente lijn in de  positieve eindwaarde van het project kan het restant van de voorziening van € 209.000 vrijvallen.
Nu de eindwaarde  behorende bij 85% zekerheid, positief is, wordt  er geen bedrag voor dit risico meer  opgenomen in de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing.

Budgettair neutrale mutaties voor bouwgrondexploitaties (€ 1.110.000)
Omdat het resultaat van de lopende bouwgrondexploitaties elk jaar op de balans wordt opgenomen (onder de voorraden) is het saldo van baten en lasten in evenwicht.

Over- en onderbestedingen op geraamde jaarbudgetten voor inkomsten en uitgaven van projecten worden over het algemeen veroorzaakt door afwijkingen ten opzichte van de verwachte fasering per jaar. Deze afwijkingen hebben geen invloed op (de toereikendheid van) het projectbudget. Omdat hierdoor het resultaat op het jaarbudget wijzigt, wijzigt ook het bedrag dat op de balans wordt opgenomen.
De onderbesteding van € 1.110.000 op dit taakveld betreft het project Green Park Aalsmeer.

Green Park Aalsmeer
Lasten (voordeel € 1,1 miljoen, per saldo neutraal met baten en balans)
In 2017 zijn de kosten van de verwervingen € 2,1 miljoen lager dan geraamd. Voor één perceel grond aan de Middenweg is in 2017 wel de koopovereenkomst gesloten, maar het transport van het perceel vindt plaats in 2018. De kosten voor het bouw en woonrijp maken zijn € 0,8 miljoen hoger dan geraamd doordat er een aantal saneringen zijn uitgevoerd, die in de raming niet voorzien waren. Daarnaast waren er diverse lasten hoger dan begroot. Het betreft een bedrag van € 0,2 miljoen, waaronder kosten van externe advisering, organisatiekosten en eigenaarskosten van de panden in tijdelijk beheer.

In 2017 heeft er minder transport van verkochte kavels in Green Park  plaatsgevonden dan in eerste instantie verwacht. Dit heeft te maken met de noodzakelijke procedures die doorlopen moeten worden, voordat het transport van een kavel kan plaatsvinden. Hierdoor heeft voor € 1,4 miljoen nog geen afrekening met Green Park Aalsmeer Gebiedsontwikkeling BV plaats kunnen vinden. Verder waren de verwachte verwervingen lager en daardoor zijn ook de vooruitbetalingen van Green Park Aalsmeer Gebiedsontwikkeling BV voor € 1,4 miljoen lager. In 2017 is het bedrijfsgebouw Middenweg 11 verkocht, waardoor de huuropbrengsten € 0,4 miljoen lager zijn dan geraamd.

Samenvatting taakvelden 8.1 en 8.2 m.b.t. grondexploitatie De tuinen van Aalsmeer
Conform de herziene BBV regelgeving is deze grondexploitatie opgeknipt in een bouwgrond in exploitatie (actief grondbeleid) en een faciliterend deel. De mutaties worden daarom opgeknipt in de jaarrekening toegelicht op taakveld 8.1 Ruimtelijke ordening en op taakveld 8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen). Voor beide delen is conform regelgeving een aparte voorziening aanwezig. De mutatie op beide voorzieningen betreft alleen het project De Tuinen van Aalsmeer.

Het verschil tussen een actieve grondexploitatie 2017 en een hoofdzakelijk facilitaire  grondexploitatie 2018 is € 1,1 miljoen negatief. Dit verschil wordt in hoofdzaak veroorzaakt door:

  • De stijging van de (inbreng)waarde van de gronden (incl. opstallen), gebaseerd op de actuele marktinzichten in een opgaande markt: ca. € 500.000
  • In de grondexploitatie 2017 werd uitgegaan van een plus op de actieve grondexploitatie voor dit deel. Bij het kostenverhaal kunnen we alleen de kosten verhalen, dit scheelt per saldo ca. € 300.000.
  • De overige € 300.000 betreft voorzichtigheid in de raming van de exploitatiebijdragen, gebaseerd op de systematiek van de grondexploitatiewet. De concrete afrekening per partij in de anterieure fase is afhankelijk van de planuitwerking en de kosten, die daarmee samenhangen en zal afwijken van de prognose zoals nu in de grondexploitatie 2018 is opgenomen.

In 2017 was rekening gehouden met een toevoeging aan de voorziening van € 378.000, waardoor er per saldo een nadeel van € 726.000 ontstaat ten opzichte van de begroting.

8.1 Ruimtelijke ordening (nadeel € 1.268.000)
Facilitaire projecten
Bij facilitair grondbeleid wordt de bestemming uit de ruimtelijke maatregel gerealiseerd door particulieren. Hierbij dient de gemeente de kosten, die nodig zijn om de voorgenomen bouwplannen te verwezenlijken, te verhalen op de particuliere ontwikkelaar. Daardoor is het saldo van baten en lasten over het algemeen in evenwicht. Een deel van deze lasten betreft toevoegingen aan reserves van bijdragen van ontwikkelaars voor bovenwijkse voorzieningen, kunstzinnige verfraaiing of aanpassingen in de buitenruimte. Deze toevoegingen aan reserves worden verantwoord op taakveld 0.10 Mutaties reserves programma 5.

Uitzondering op het budgettair neutrale saldo zijn kosten die niet kunnen worden verhaald. Deze moeten als verlies worden genomen in het jaar dat dit zich voordoet. Voor verwachte toekomstige tekorten wordt een voorziening getroffen.
De overige afwijkingen op baten en lasten zijn budgettair neutraal en betreffen faseringsverschillen binnen de projecten. Het achterblijven van de werkelijke lasten en baten ten opzichte van de begroting, wordt met name veroorzaakt door de vertraging in het project De Tuinen van Aalsmeer.

Mutaties voor facilitaire projecten met invloed op het resultaat (nadeel € 14.000)
Deze worden niet afzonderlijk toegelicht.

Toevoeging aan de voorziening facilitaire projecten (nadeel € 1.219.000)
Gewijzigde marktomstandigheden in de woningmarkt, nieuwe inzichten naar aanleiding van de voortgang van het project in 2017 en een aangepaste ontwikkelstrategie inzake het deelgebied Polderzoom fase 2 maken een herziening van de grondexploitatie van De tuinen van Aalsmeer noodzakelijk. De aangepaste ontwikkelstrategie is vertaald in de grondexploitatie 2018 die voorafgaand aan de behandeling van de Jaarrekening 2017 wordt voorgelegd ter besluitvorming. De plussen en minnen binnen de deelgebieden Spoorlaan, Zwarteweg, Opheliahof, Polderzoom fase 1 en de project overkoepelende uitgaven en inkomsten, zijn per saldo neutraal. De wijzigingen in inkomsten en uitgaven binnen het deelgebied Polderzoom fase 2 zijn het grootst.
De eigendommen van de gemeente in Polderzoom fase 2 zijn beperkt. Omdat vier eigenaren in het gebied hebben aangegeven hun gronden zelf te willen ontwikkelen kan een groot deel van Polderzoom fase 2 niet meer actief worden ontwikkeld, maar zal faciliterend worden ontwikkeld. Bij de faciliterende ontwikkeling wordt echter vastgehouden aan het woningbouwprogramma van het project De Tuinen van Aalsmeer, zoals dit in 2015 is vastgesteld: 24 % sociale woningen en 28 % goedkope woningen.

Dit resulteert in een dotatie aan de voorziening facilitaire projecten van € 1.219.000 en een vrijval van € 116.000 (zie taakveld 8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen)).

Budgettair neutrale mutaties voor facilitaire projecten € 3.197.000
Voordeel op de lasten € 3.120.000 en nadeel op de baten € 3.197.000. Per saldo een nadeel van €  7.000 op het taakveld 8.1 Ruimtelijke ordening dat wordt gecompenseerd door een voordeel op reservemutaties op taakveld 0.10 Mutaties reserves programma 5 van € 77.000

De Tuinen van Aalsmeer (€ 3.168.000 lasten en baten)
De facilitaire onderdelen in het project de Tuinen van Aalsmeer zijn in 2017 vertraagd, maar er is wel voortgang geboekt. In Polderzoomfase 2 is de verhuizing van de ondernemer van een bedrijfspand aan de Stommeerkade naar een nieuwe plek in Kudelstaart verplaatst naar 2018. Hierdoor hebben zowel de geraamde aankoop als verkoop van grond niet plaatsgevonden in 2017.
In 2017 is voor Polderzoom 2e fase de startnotitie vastgesteld, maar zijn de kosten van de voorbereidende werkzaamheden voor het openbaar gebied verplaatst naar 2018.
Over de locatie aan de Zwarteweg is eind 2017 met de ontwikkelaars overeenstemming bereikt. De ontvangst van de in 2017 geraamde exploitatiebijdrage, vindt daardoor plaats in 2018.

Vertragingen in overige projecten (€ 248.000 lasten en baten)
Hieronder volgt een toelichting op projecten met een begrotingsafwijking boven de € 40.000:

Helling 49
De afrondende rioleringswerkzaamheden van zowel de gemeente als de initiatiefnemer worden gecombineerd uitgevoerd in één werk. Daardoor is de uitvoering doorgeschoven naar 2018.

Hornweg 315
De uitvoering van dit project is vertraagd. In 2017 waren bijdragen en stortingen in verband met aanpassingen in de buitenruimte en bovenwijks gepland. Dit verschuift naar 2018.

Hornweg 317
Dit project is later naar de uitvoering gegaan dan gepland. De kosten die voor 2017 geraamd waren voor de inrichting van de buitenruimte worden gemaakt in 2018.

Versnellingen in projecten (€ -219.000 lasten en baten)
Hoofdweg 76

De anterieure overeenkomst is in november 2017 ondertekend en bekrachtigd. De exploitatiebijdrage van 63.931 is in 2017 ontvangen.

Westeinderhage en Zuiderkerk.
De raming van de kosten voor de overeenkomsten zijn bijgesteld. De ontwikkelaars hebben de  exploitatiebijdragen betaald.

Uiterweg 401-403 en Uiterweg 139
Dit zijn kleine particuliere initiatieven. De anterieure overeenkomsten zijn eind 2017 ondertekend en bekrachtigd.

Geo informatie (voordeel € 64.000)
In 2018 is een initieel voordeel van € 40.000 ontstaan door;

  • De lage vlucht voor het maken van luchtfoto’s is door restricties vanuit luchthaven Schiphol in 2017 niet uitgevoerd. De hoge vlucht is wel uitgevoerd en is aanmerkelijk goedkoper maar in een lagere kwaliteit.
  • Jaarlijks worden panoramabeelden gemaakt in opdracht van de gemeente Amstelveen. De gemeenten Aalsmeer, Amstelveen en Almere hadden zich aangesloten bij een pilot van de gemeente Amsterdam omdat deze o.a. ook financieel aantrekkelijk was.

In 2018 worden de luchtfoto’s en panoramabeelden opnieuw aanbesteed en wordt geen voordeel verwacht.

Door de ambtelijke samenwerking van de gemeente Amstelveen en Aalsmeer wordt het bijhouden van de kaart (basisregistratie grootschalige topografie) in eigen beheer uitgevoerd in plaats van uitbesteed. Dit levert het resterende structurele voordeel op.

Overige begrotingsafwijkingen lt € 40.000  (nadeel € 22.000)
Deze worden niet afzonderlijk toegelicht.

8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) (voordeel € 2.433.000)
Omdat het resultaat van bouwgrondexploitaties elk jaar op de balans wordt opgenomen, is het saldo van baten en lasten in evenwicht. Uitzonderingen hierop zijn winstnemingen en een vrijval of een toevoeging aan de voorziening grondexploitaties en bouwprojecten (ten behoeve van projecten met een negatief resultaat) of overige gerelateerde voorzieningen.

Mutaties voor bouwgrondexploitaties met invloed op het resultaat (voordeel € 2.433.000)

Winstnemingen (voordeel € 1.940.000)
Bij het project Proosdij-Noord zijn in 2017 alle woningen verkocht in plaats van in 2018 en 2020. De winstneming wordt hiermee in 2017 genomen en bedraagt € 1.964.000. De winstneming bij het project Dorpshaven Zuid viel uiteindelijk € 24.000 lager uit dan begroot en was € 102.000.

Mutatie op de voorziening grondexploitaties en bouwprojecten (voordeel  € 493.000)
Gewijzigde marktomstandigheden in de woningmarkt, nieuwe inzichten naar aanleiding van de voortgang van het project in 2017 en een aangepaste ontwikkelstrategie inzake het deelgebied Polderzoom fase 2 maken een herziening van de grondexploitatie van De tuinen van Aalsmeer noodzakelijk. De aangepaste ontwikkelstrategie is vertaald in de grondexploitatie 2018 die voorafgaand aan de behandeling van de Jaarrekening 2017 wordt voorgelegd ter besluitvorming. De plussen en minnen binnen de deelgebieden Spoorlaan, Zwarteweg, Opheliahof, Polderzoom fase 1 en de project overkoepelende uitgaven en inkomsten, zijn per saldo neutraal. De wijzigingen in inkomsten en uitgaven binnen het deelgebied Polderzoom fase 2 zijn het grootst.

Dit resulteert in een vrijval van € 116.000 van de voorziening grondexploitaties. Omdat er een dotatie aan de voorziening grondexploitaties begroot was van € 378.000, ontstaat er een voordeel ten opzichte van de begroting van € 493.000 op taakveld 8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen).

Ten tijde van de Najaarsrapportage 2017 werden voor de werkzaamheden van de sanering van het gebied Polderzoom meerkosten verwacht ter hoogte van € 175.000. De uiteindelijke overschrijding was in het totaal € 76.000 en had betrekking op het project De Tuinen van Aalsmeer (deelgebied Polderzoom fase 1) voor € 50.000 en op het bovenwijkse project aanleg Burgemeester Hoffscholteweg voor € 26.000. Deze meerkosten van € 50.000 kunnen worden opgevangen binnen de daarvoor bestemde budgetten.

Budgettair neutrale mutaties voor bouwgrondexploitaties (€ 2.982.000)
Omdat het resultaat van de lopende bouwgrondexploitaties elk jaar op de balans wordt opgenomen (onder de voorraden) is het saldo van baten en lasten in evenwicht.

Over- en onderbestedingen op geraamde jaarbudgetten voor inkomsten en uitgaven van projecten worden over het algemeen veroorzaakt door afwijkingen ten opzichte van de verwachte fasering per jaar. Deze afwijkingen hebben geen invloed op (de toereikendheid van) het projectbudget. Omdat hierdoor het resultaat op het jaarbudget wijzigt, wijzigt ook het bedrag dat op de balans wordt opgenomen.

De onderbesteding van € 2.982.000 op dit taakveld betreft voornamelijk het project De Tuinen van Aalsmeer (€ 2.847.000). Daarnaast betreft het het totaal van de actieve grondexploitaties in voorbereiding voor € 119.000. De resterende afwijking van € 16.000 betreft de projecten Proosdij-Noord en Dorpshaven Zuid.

De Tuinen van Aalsmeer
Lasten (voordeel € 2,8 miljoen, per saldo neutraal met baten en balans)
In 2017 zijn de voorbereidende werkzaamheden in Polderzoom fase 1 afgerond. Medio 2017 is gestart met de bouw en de woningen ten zuiden van de Burgemeester Hoffscholtweg en deze worden in 2018 opgeleverd. Het verkoopresultaat van Polderzoom fase 1 is € 0,2 miljoen lager door een vertraging vanwege de procedure van de sanering en de extra kosten voor geluidsisolatie van de woningen. De verkoop van de woningen ten noorden van de Burgemeester Hoffscholteweg is eind 2017 gestart en de aanleg van de openbare voorzieningen zal in 2018 en 2019 worden afgerond.

In 2017 is een onderhandeling over deelgebied Zwarteweg met de betrokken ontwikkelaars afgerond. In 2018 en 2019 worden de gronden bouwrijp geleverd. De verkoop van bouwrijpe kavels in 2017 (€ 1,4 miljoen) is daardoor uitgesteld. In samenhang hiermee zijn ook de geraamde kosten voor dit deelgebied niet in 2017 gemaakt (€ 1,1 miljoen).

De geraamde inkomsten uit subsidies zijn niet ontvangen vanwege de vertraging in de aanleg van Burgemeester Kasteleinweg en doordat het fietspad tussen het Spoorlijnpad en de Burgemeester Kasteleinweg nog niet gerealiseerd kan worden (totaal € 0,4 miljoen).

De nog niet ontvangen subsidie voor het fietspad tussen het Spoorlijnpad en de Burgemeester Kasteleinweg heeft betrekking op het deelgebied van de aanleg van de Burgemeester Hoffscholteweg. Via een budgettair neutrale correctie van 0,1 miljoen wordt deze subsidie conform regelgeving uit de grondexploitatie gehaald. Bij de actualisering van de bovenwijkse investeringen, worden de kosten en de bijbehorende subsidie voor dit fietspad betrokken bij de investering in de aanleg Burgemeester Hoffscholteweg,

De geraamde kosten (sloop en verwervingen) voor Polderzoom fase 2 zijn in 2017 niet gemaakt (€ 0,4 miljoen) door de vertraagde ontruiming van het gebied. Deze activiteiten verschuiven naar 2018.

De in 2017 geraamde afdracht aan de Burgemeester Kasteleinweg heeft niet plaatsgevonden (€ 1,2 miljoen) vanwege vertraging in de voorbereiding van project bij de provincie Noord-Holland. Hierover heeft het college uw raad in december 2017 per brief geïnformeerd.

Actieve grondexploitaties in voorbereiding
Lasten (voordeel € 119.000). Ontwikkeling boekwaarde (nadeel € 119.000, betreft niet gerealiseerde (toename) negatieve boekwaarde).

De afwijkingen ten opzichte van de begroting van de actieve grondexploitaties in voorbereiding, liggen met name in de ontwikkelingen binnen de volgende projecten:

Meervalstraat/Roerdomplaan
In 2017 is gestart met het opstellen van het bestemmingsplan. De vaststelling is gepland in 2018. Daardoor zijn er minder plankosten gemaakt in 2017. Deze plankosten schuiven door naar 2018. Het totaal aan plankosten neemt niet toe.

Beethovenlaan/Dreef
De beoogde initiatiefnemer is niet meer actief op deze locatie.

Herenweg
In 2015 is de ontwerp startnotitie bouwkavels opgesteld. De haalbaarheid van de verkoop van twee percelen aan de Herenweg is gestart. Belangrijk onderdeel van het onderzoek is het Lib (op dit moment is het nog niet duidelijk of het gewijzigde Lib consequenties heeft voor de invulling van deze percelen; het perceel naast 99 valt op de rand het bestaand stedelijk gebied). Daarnaast wordt onderzocht wat de kwalitatieve en financiële gevolgen zijn van de keuze voor wonen of wonen met zorg.

Graaf Willemlaan 1-3
De planvorming voor deze locatie is afhankelijk van de afronding van het onderzoek naar een tweede supermarkt in Kudelstaart.

Ophelialaan/Thijsselaan
De startnotitie voor dit project wordt in 2018 opgesteld in plaats van in 2017.

8.3 Wonen en bouwen (voordeel € 12.000)
Inhuur juridische deskundigheid (nadeel € 68.000)
De inhuur van juridische deskundigheid was noodzakelijk in verband met civielrechtelijke aansprakelijkheid stelling van de gemeente Aalsmeer. De hiermee verwante procedures heeft geleid tot
€ 68.000 hogere lasten.

Omgevingsvergunningen (voordeel € 103.000)
In 2017 is een duidelijke toename gesignaleerd van zowel het aantal kleine aanvragen als grote projecten. Tevens zijn er éénmalige een tweetal leges ontvangen die niet begroot waren. Op basis van deze ontwikkelingen is de primitieve begroting voor de baten bouwleges met € 1.088.000 verhoogd. Uiteindelijk is hier € 85.000 niet van gerealiseerd. Dit heeft te maken met het doorschuiven van projecten van 2017 naar 2018. De lagere bijdrage aan de gemeente Amstelveen voor ambtelijke inzet van € 89.000 heft dit nadeel op.

De vrijval van de voorziening dubieuze debiteuren ad. € 99.000 leidt tot hogere baten. Deze vrijval is het gevolg van het alsnog kunnen innen van leges en het vervallen van een dubieuze debiteur waar inmiddels een voorziening voor was getroffen.

Diverse begrotingsafwijkingen kleiner dan € 40.000 (voordeel € 23.000)
Deze worden niet afzonderlijk toegelicht.

Mutaties reserves programma 5 (voordeel € 83.000)

Mutatie reserve Gemeentehuis  (nadeel € 74.000)   
Voor de kosten van de investeringen in het gemeentehuis is dekking binnen de reserve gemeentehuis. Vanaf 2017 worden de afschrijvingslasten van deze investeringen gedekt uit een reserve voor dekking van kapitaallasten. De omvang van deze dekkingsreserve loopt gelijk op met de omvang van de gemaakte investeringskosten. Er wordt € 486.000 uit de reserve gemeentehuis onttrokken in verband met de investeringen in de aanpassing van de glazen gevel, de herinrichting van de raadszaal en het huis der gemeente fase 2 en gestort in de reserve dekking kapitaallasten gebouwen. Dat is € 74.000 lager dan geraamd, omdat er voor deze investeringen nog € 74.000 aan budget resteert ultimo 2017. Hiervan is
€ 51.000 nog bestemd voor de herinrichting van de raadszaal. In 2018 zijn hiervoor nog werkzaamheden gepland, die worden gecombineerd met werkzaamheden uit het meerjarenonderhoudsplan, om zo financieel voordeel te halen.

Mutatie reserve dekking kapitaallasten gebouwen (voordeel € 83.000)   

Naast de storting in deze reserve van € 486.000 in verband met investeringen in het gemeentehuis, vindt er ook een storting plaats van € 75.000 in verband met de investering in het verhuurbaar maken van de Zwarteweg. De storting in verband met de investeringen in het gemeentehuis, waren € 74.000 lager dan geraamd (zie de tekst onder mutatie reserve gemeentehuis). Het overige voordeel van € 9.000 betreft een lagere storting in deze reserve in verband met een onderbesteding van € 9.000 op de investeringskosten van het verhuurbaar maken van de Zwarteweg.

Mutatie reserve uitvoeringsprogramma buitenruimte (voordeel € 50.000)
Vanuit het project Hornweg 315 was een storting in deze reserve geraamd van € 50.000 vanwege te maken aanpassingen in de buitenruimte. Omdat de uitvoering van het project vertraagd is, is de bijdrage hiervoor niet ontvangen en heeft ook de storting niet plaatsgevonden.

Overige begrotingsafwijkingen lt € 40.000  (voordeel € 24.000)
Deze worden niet afzonderlijk toegelicht.